ПОНЕДЕЉАК, 14. 12. 2020 - 13:21

Извор: ТВ Храм

Духовник - О вакцинацији

ПИТАЊЕ: Помоз' Бог. Као лекарка и верница у дилеми сам по питању вакцинације против корона вируса. Какав савет би ви имали?

ОДГОВОР ДУХОВНИКА: Живимо заиста у чудно време, када лекар осећа потребу да пита духовника о вакцинацији. Но, ово питање мучи многе данас, не само лекаре. Ја нисам лекар тако да је оно што ћу рећи само моје размишљање на ову тему. Слушао сам једног америчког доктора, који је на мене оставио утисак доброг и поштеног човека, а који каже да је вакцинација као идеја да се људска заједница избори са заразним болестима неспорно добра идеја и да се до сада у пракси показала као добра и ефикасна. Међутим вакцина која изазива аутизам, или какву другу нежељену појаву код једног од сто или чак једног од хиљаду пацијената је катастрофално лош производ. Тај лекар је затим направио овакво поређење: “Ако бих ти казао да у одређеном типу авиона сваки стоти или сваки хиљадити путник погине, да ли би сео у тај авион?”  Дакле примање вакцине је у принципу паметна и добра ствар, али само онда ако је вакцина заиста направљена у складу са основним медицинским принципима као што је начело да лек пре свега не сме да нашкоди пацијенту.

Живимо у времену у коме се велики број људи отуђио од основних хришћанских идеала. На сваком кораку могу се видети рекламе које рекламирају нешто чега би се већина људи пре само педесетак година стидела. На цени су данас новац, моћ, лакомислен живот, док су поштење, честитост, искреност често извргнуте подсмеху и карактеришу се као заосталост и назадњаштво. Велики број новинара данас, не мари за основну идеју новинарства да објективно и непристрасно информише јавност. Отуда су медији преплављени разним сензационалистичким, искривљеним, непровереним и често малициозно формулисаним причама које имају за циљ да јавност дезинформишу. Новинари који пишу по наруџбини за новац не марећи за истину, стварају такву друштвену атмосферу у којој се све може очекивати. Ако је неком појединцу у интересу да већи број људи верује да је на пример лек “А” нешто без чега се данас не може, довољно је да плати неколицину новинара који ће лансирати приче о томе какве све опасности данас вребају човека ако не користи лек “А”. Наравно у наведеним опасностима ће бити вероватно доста реалних опасности које заиста прете данашњем човечанству, али да ли предложени лек заиста решава тај проблем и да ли су те опасности заиста највеће претње данашњем човеку та питања такви новинари неће обрађивати јер би се то косило са интересима оних који су платили новинарску кампању.

Стога се данас не можемо поуздати у оно што видимо или чујемо у медијима. На жалост ситуација није пуно боља ни у научним круговима. И ту се умешао не мали број научника који не маре за истину и не маре за науку, него се више брину о томе како да се домогну новца и како да заузму неку утицајну позицију у друштву. Ако се таквим научницима понуди довољно новца или одређена позиција у друштву, они ће нашироко причати и објашњавати како наука тврди ово или оно, не стидећи се нимало да се у тим својим објашњењима користе сасвим ненаучним методама. Ово ће наравно нашироко преносити за ту сврху најмљени новинари и тако додатно појачавати ефекат дезинформације.

Ако желимо да знамо шта наука заиста каже о овом или оном проблему, не можемо једноставно узети здраво за готово све што се у медијима говори на ту тему. Не можемо узети здраво за готово чак ни речи сваког стручњака који има одређену диплому или титулу. Можда можемо да се и сами упустимо у науку, да ишчитамо релевантну литературу и затим питање сами детаљно истражимо, али би то захтевало доста времена и одрицања и мали је број људи спреман на такав пут. Осим тога човек који би хтео баш све сам да испита и схвати често би само за једну узану научну област потрошио читав живот да је савлада. У оваквој ситуацији се морамо помирити с тим да наш став по одређеном питању може врло лако да буде погрешан и заснован на лажним информацијама. Морамо просто рачунати са тим да постоји врло велика шанса да смо преварени. Како се онда одлучити шта да урадимо у ова смутна времена? Да примимо вакцину или да је не примимо?
Ако већ не можемо знати сасвим поуздано шта је боље, морамо се ослонити на веру. Овде се ваља присетити речи Христових: “Ако и смртно што попију, неће им наудити”. Ако верујеш да је вакцина коју ти нуде припремљена са најбољим намерама и по правилима медицине да лек пре свега не сме да нашкоди пацијенту, онда је слободно прими. Ако ти тако верујеш, али се ипак испостави да су вакцину спремили неки лоши људи са нечистим намерама, онда ће се на тебе односити оне Христове речи: “ако и смртно што попију неће им наудити.”, те ти примање вакцине у том случају неће наудити.

Али ако си више склона да поверујеш да је у питању нека превара и да вакцина није припремљена у складу са правилима медицинске науке, него да је припремљена са некаквим другим намерама, онда је боље немој примати, јер би у том случају примањем вакцине у коју немаш поверења, искушавала Господа.

И једно и друго је ствар вере. Неко је склонији да верује да светом руководе људи непоштени и нечасни, док други верује како су људи ипак у већини случајева добри, те да нису спремни да ради личних себичних интереса свесно раде против човечанства. Ко је у праву а ко не, не можемо са сигурношћу знати. Знамо да историја иде ка свом завршетку и знамо да ће при крају историје завладати страшно безакоње. Но, да ли је ово безакоње које видимо у наше дане близу свог врхунца, или је можда тек на почетку, да ли је историја близу свог краја, или до краја има још десет хиљада година, не можемо знати. Стога се око таквих питања не треба препирати. Но, свако треба да поступа у складу са својим уверењима, јер по речима Светог апостола Павла: “који сумња осуђен је ако једе, јер не чини по вери: а све што није од вере грех је”. Дакле веома је важно дејствовати у складу са сопственом вером.

Они који имају поверења у доброту и поштење људи који раде на вакцинацији, треба да приме вакцину. Они пак који су склонији да поверују да су ово последња времена и да су безакоње, непоштење, себичност, похлепа већ толико овладали светом те да су самим тим и људи који раде на ширењу вакцине толико покварени да су намерно направили лошу вакцину како би остварили неке своје мрачне циљеве, такви не треба да примају вакцину, како не би кушали Господа.

Ако имаш прилике да се посаветујеш са неким истинским научником, који је поштен и честит стручњак, те ако ти он улива поверење, онда га послушај. Покушај колико је у твојој моћи да процениш колико је неко заиста стручан, а колико се само представља као стручњак. Прави научник, који добро познаје неку област, не плаши се никаквих незгодних питања. Не љути се кад га питају и одговара директно на постављено питање. Прави научник се не заклања иза неких стручних термина и радо ће их објаснити  обичним речима како би и лаик могао да га разуме. Лажни научник се може препознати по томе што се љути кад неко пита какво незгодно питање, уместо директног одговора, он говори гомилу неких уско стручних термина које не жели да објашњава, заклања се иза прописа и утврђених правила и томе слично. Кад видиш да се неко тако понаша, онда знај да није прави научник, па онда и све што каже узимај са великом резервом.

Такође, лажни научник се може препознати и по томе што користи статистичке податке које није могуће измерити. На пример, ако каже да је поузданост вакцине толико и толико процената. Постави себи питање, на који би се начин могло поуздано доћи до таквог податка. У принципу било би потребно да узмемо сто пацијената, вакцинишемо их и затим покушамо да их заразимо. Онда пребројимо колико њих се заразило а колико није. Међутим, да ли је реално очекивати да је неко вршио овакав експеримент? Ако такав експеримент није вршен, онда се поставља питање на који начин се дошло до таквог податка? Прави научник неће се фрљати са таквим непровереним статистичким подацима, него ће се држати само оних чињеница које је могуће објективно проверити и измерити. Лажни научник готово никада неће признати да нешто не зна, док ће истински научник без страха признати своје незнање у појединим питањима.

Код неких верника се у вези са вакцинацијом појавила и бојазан да је вакцинација повезана са жигом звери о коме се говори у последњој књизи Новог Завета – Откривењу. Пре свега треба имати на уму да жиг звери нико неће примити принудно, нити пак случајно у незнању шта је то што прима. Напротив, они који буду примали жиг звери биће потпуно свесни шта примају и потпуно сагласни са тим да желе да га приме. Антихрист ће чинити знаке и чудеса и превариће многе говорећи да је он бог. Они који поверују тим знацима и чудесима и који поверују да је он заиста бог, примаће на себе жиг као знак да у то верују. Дакле, нека се нико не боји да ће му кришом уз вакцину неко ударити жиг звери, или да ће га неко силом натерати да прими жиг звери. За сада се још ни један од светских моћника не издаје за бога. Када дође тај тренутак да се на светској сцени појави човек који ће се издавати за бога, за месију, за христа; тада ће хришћани који буду те дане дочекали, бити на искушењу да буду протерани из свих сфера јавног живота, да не могу ни да купе ни да продају. Тада ће се нудити сваком ко жели да прими жиг звери и на тај начин се одрекне Христа.

Надам се да ће ти овај савет помоћи да се одлучиш, али и да помогнеш својим пацијентима да се одлуче. Ако више верујеш да је вакцина припремљена на исправан начин, онда је прими и препоручи другима да је приме ако тако исто верују. Ако ти се пак чини да је вакцина сумњива и да се у њој крије и нешто штетно, онда је немој примати и препоручи свакоме ко има исте такве сумње да је не прими, јер би примање вакцине са таквим уверењима представљало искушавање Бога. Да будеш потпуно сигурна у данашње време не можеш, стога се ослони на веру. Господ на више места говори: “По вери нека ти буде”. Стога испитај своје срце и види како верујеш, те онда делај у складу са својом вером. Господ нека ти даде разборитост у свему.

Повезане вести

Одговор духовника